نینتندو کیفیت را بالاتر میبرد
جلد اولین شمارۀ نشریۀ نینتندو پاور
مجلۀ طرفداران نینتندو با عنوان نینتندو پاور بازیای را معرفی کرد که به یکی از پرفروشترین بازیها روی سیستم سرگرمی نینتندو تبدیل شد: سوپر ماریو 2.
نینتندو کیفیت را بالا میبرد
وقتی در 1983 بازار بازیهای ویدئویی دچار رکود شد، بسیاری از شرکتهای آمریکایی در شرف ورشکستگی بودند. اما در ژاپن که رکود بازار شدت کمتری داشت، نینتندو این وضعیت را فرصتی دید که بتواند سهمش را از بازار بالا ببرد و فامیکام (رایانهٔ خانواده) را به بازار عرضه کرد. «واحد پردازش تصویر» فامیکام که شرکت ریکو آن را ساخته بود، قابلیت تولید گرافیکهایی با کیفیت بیسابقه را ایجاد کرد. نینتندو همزمان سه بازی آرکید مشهور را نیز منتشر کرد: دانکی کونگ، دانکی کونگ جونیور و پاپآی. در 1985 نینتندو فامیکام را به نام تجاری سیستم سرگرمی نینتندو (NES) همراه با 18 عنوان بازی در بازار آمریکا عرضه کرد. تعداد بازیها خیلی زود به 100 عدد رسید و از جمله علل خروج بازار آمریکا از رکود بود. از جملۀ این بازیها سوپر ماریو بود که به نقطۀ اتکای نینتندو تبدیل شد.
سیستم سرگرمی نینتندو
نِس اولین کنسول خانگی بازی بود که نینتندو وارد بازار کرد. این کنسول در 1983 با نام فامیکام (رایانهٔ خانواده) در ژاپن عرضه شده بود. معمولاً عرضۀ این دستگاه در آمریکا را که در 1985 رخ داد، پایان رکود بازار بازیهای ویدئویی 1983 میدانند، که نسل جدیدی از بازیها را بر اساس ریزپردازندههای 8 بیتی به راه انداخت. نینتندو دستگاه نِس را با 18 بازی موجود روی حافظۀ دستگاه عرضه کرد و بعدها بازی سوپر ماریو را نیز به آنها افزود – که موفقترین بازی روی نِس محسوب میشود. این سیستم حدود 20 سال دوام آورد تا اینکه تولیدش در ژاپن در سال 2003 متوقف شد.
تبلیغات معرفی کنترلر پاورگلاو نینتندو
پاورگلاو را فقط میشد در بعضی بازیها به کار برد که مخصوص این کنترلر نوشته شده بودند، اما کنترلهای روی دستکش را میشد در همۀ بازیها استفاده کرد.
برچسب بازیهای سوپر ماریو و شکار اردک
نینتندو دو بازی بسیار محبوب، یعنی سوپر ماریو و شکار اردک (Duck Hunt)، را در یک بستۀ واحد گرد آورد و در یک نسخۀ اکشن-سِت از سیستم سرگرمی نینتندو عرضه کرد.
سازندۀ اصلیِ ماریو
اگرچه شخصیت ماریو یک لولهکش ایتالیایی است، اما این شخصیت در ژاپن خلق شد. شیگِرو میاموتو این شخصیت را خلق کرد و نخستین بار به عنوان «مرد جهنده» در بازی دانکی کونگ ظاهر شد. از جمله دیگر آثار موفق میاموتو بازیهای متعدد موجود در مجموعه محصولات متروید (Metroid) و پرنسس زلدا ست؛ زلدا قهرمان مجموعهای از بازیهای دورانساز است که گرافیک کنارنورد را به دنیای بازی معرفی کرد و میلیونها نسخه از آن به فروش رفت.
شیگرو میاموتو در کنار ماندگارترین اثرش: ماریو
میاموتو سان چندین و چند شخصیت برای بازیها خلق کرد که در چندین بازی به کار رفتند؛ او یکی از چهرههای ماندگار فرهنگ عامهپسند شده است.
کارتریج بازی دکتر ماریو روی سیستم سرگرمی نینتندو
دکتر ماریو یک بازی جورچینی از مجموعۀ محصولات ماریو بود. در این بازی ماریو در لباس یک پزشک ظاهر میشود که قرصهایی رنگارنگ را پرتاب میکند و بازیکن باید این قرصها را به درستی مرتب کند تا ویروسها را شکست دهد. برای این بازی چندین دنباله نیز ساخته شد.
کارتریج دو بازی سوپر ماریو و شکار اردک در کنار هم برای سیستم سرگرمی نینتندو
این دو بازی که جزء موفقترین بازیهای نینتندو بودند در یک بستۀ واحد برای سیستم نینتندو ارائه شدند. برای بازی شکار اردک بازیکنها باید از یک اسلحۀ سبک استفاده میکردند (با عنوان Zapper) که جزء اقلام ضمیمۀ کنسول بود.
کارتریج بازی اردک سیاهبال (Darkwing Duck) برای سیستم سرگرمی نینتندو
اردک سیاهبال برگرفته از مجموعۀ کارتونی مشهور داستانهای اردکی محصول دیزنی بود. سبک بازی بسیار شبیه بازی موفق مگا-من (Mega-Man) محصول نینتندو بود.
کارتریج بازی افسانۀ زلدا
این یکی از تأثیرگذارترین بازیهای دهۀ 1980 بود. بازیکن شخصیتی به نام لینک را کنترل میکرد؛ لینک پسری جوان بود که در سرزمین هایرول با نیروهای گانون مبارزه میکرد تا تریفورسهای جادویی را جمعآوری کند. این بازی هم در ژاپن و هم آمریکای شمالی پرفروش شد و دنبالهها و مجموعههای کارتونی متعددی بر اساس آن ساخته شد. این اولین کارتریج عرضهشده در آمریکا بود که یک باتری داخلی داشت و به بازیکنها اجازه میداد پیشرفتشان در بازی را ذخیره کنند.
کارتریج بازی چرخ سرنوشت (Wheel of Fortune) برای سیستم سرگرمی نینتندو نسخۀ خانواده
با گسترش سیستمهای بازی خانگی، بازیهای مشهور بر اساس محصولات موجود در دیگر رسانهها نیز ساخته میشد، از جمله محصولات تلویزیونی. بازی چرخ سرنوشت ابتدا قرار بود روی آتاری 2600 عرضه شود، اما وقتی این پروژه متوقف شد آن را روی نینتندو عرضه کردند – بعدها این بازی روی یک دوجین پلتفرم دیگر نیز عرضه شد.
کارتریج بازی متروید
از نظر خیلیها متروید بهترین بازی پلتفرمر است که ساخته شده است؛ منظور از پلتفرمر یعنی بازیهای کنارنوردی که شخصیتهای بازی از یک سکو به سکوی دیگری میپرند. ساموس آران که قهرمان این بازی بود یکی از اولین قهرمانهای زن در بازیهای ویدئویی است و از این نظر یک نماد ماندگار محسوب میشود.
کارتریج بازی تتریس
آلکسی پاجیتنوف در دورهای که در 1984 در آکادمی علوم شوروی در مسکو مشغول بود، تتریس را روی یک دستگاه Electronica 60 طراحی کرد. تتریس هنگامی وارد دنیای غرب شد که یک ناشر بریتانیایی نرمافزار نسخههای مجارستانی این بازی را دید. تتریس به یکی از مشهورترین بازیهای جهان تبدیل شد و نسخههای این بازی روی دستگاههای آرکید، کنسولهای خانگی و رایانههای شخصی به فروش بالایی رسیدند.
کارتریج بازی پینبال برای سیستم سرگرمی نینتندو
اولین بار که سیستم سرگرمی نینتندو وارد بازار شد، 18 بازی روی آن عرضه شد، از جمله بازی آرکید مشهور پینبال. اینجا هم ماریو ستارۀ یکی از بازیهای کوچک بود.
کارتریج بازی میلیپید (Millipede) برای سیستم سرگرمی نینتندو
بازی میلیپید دنبالۀ بازی سنتیپید (Centipede) بود که در اوایل دهۀ 1980 روی آتاری عرضه شده بود. میلیپید یکی از معدود بازیهای آرکید بود که داستان داشت: کمانداری که در بستر مرگ پدرش تاج پادشاهی را قبول نمیکند، مجبور میشود به مبارزه با گوشخیزکها، کرمها، زنبورها و عنکبوتهایی برود که بعد از طوفانی جادویی در جهان ظاهر شدهاند. موفقیت میلیپید به سطح بازی سنتیپید نرسید.